Benpålagringar?

Hejdu!
Idag hade vi föreläsning, angående medicinsk utrustning. Så vi hade en veterinär i klassrummet idag som pratade om ultraljud, röntgen, EKG och lite om narkos.
Eftersom Ima haft lite ont i ljumsken så frågade jag henne angående detta. Sedan så sa Ellen och Johanna att jag skulle, efter föreläsningen, hämta in Ima och be henne klämma och känna.
Vilket inte var några problem. Dock så fick jag ett besked jag är otroligt ledsen över.
Hon sträckte ut Imas båda bakben, ett i taget, och vi märkte att detta gjorde ont på Ima, jag fick sedan gå runt med henne i både skritt och trav. Hon haltade i skritt men det såg bättre ut i trav, då hon får ta ut stegen bättre.
Hon berättade att det verkar vara benpålagringar Ima har och att Ima antagligen har ganska ont utav detta.
Veterinären undersökte tre hundar till i min klass innan Ima och hon sa att utav de hundar hon hade undersökt idag så tyckte hon att Ima var den som var mest behov av vård.
Veterinären berättade för mig vad jag ska tänka på nu tills jag undersöker detta:
  • Ingen träning som på något sätt kan belasta höfterna
  • Hon får inte busa med andra hundar
  • Koppelpromenader
  • Boka tid hos veterinär så snart som möjligt för undersökning och säkerligen röntgen


Jag smsade genast mamma och pappa när jag fick reda på detta och pappa ringde upp.
Jag var väldigt upprörd när jag pratade med pappa om detta eftersom undersökning plus röntgen kostar en del.
Men pappa förklarade fint för mig att mamma får extralön i januari så det skulle inte vara några problem.
Jag är väldigt ledsen för Imas skull nu med. Jag förklarade för veterinären att Ima varit överviktig (10 kg övervikt) och hon sa att det antagligen påfrestat mycket men att det var bra att hon inte var det nu. Dessutom så har Ima endast varit en arbetande hund i ungefär 1,5 år i sina 6 år hon levt. Så att hon brjat träna hårdare nu har antagligen också slitit en del.
Usch, jag gillar inte detta..
Veterinären sa att det kan bli operation, beroende på vad röntgen visar. Annars kommer hon kanske få leva på smärtstillande ett tag och jag kommer behöva tänka på vad jag ger henne för foder samt kosttillskott.
Jag vill Imas bästa och jag hoppas vi kommer kunna ge henne allt hon behöver. Jag är rädd för att vi inte har möjligheten till det.
"Livet är dumt ibland."

Kommentarer
Postat av: Alexander

stackars ima :( tråkigt att sånt händer

2009-12-09 @ 21:02:35
Postat av: Malin

Ja, inte alls kul för stackarn "/

2009-12-11 @ 19:05:01
URL: http://malinsusanne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0